Què i com lligen els joves?

• La Plaça del Llibre i el Cefire obrin el debat de les pràctiques lectores dels adolescents a les últimes places de València i Alacant
  • Els adolescents opten pel llibre digital, la novel·la i el gènere d’aventures i fantasia
  • Sota el prisma del jovent, la tertúlia és el procediment d’avaluació idònia
    Taula Redona Què llegim els joves? emmarcada a les Jornades de Foment Lector (Plaça del Llibre d’Alacant 2022)

Les Jornades de Foment Lector, coorganitzades pel Cefire València i Fundació Full i dutes a terme a les últimes places d’Alacant (febrer de 2022) i de València (octubre de 2021), han resultat un complet atractiu per al conjunt del professorat de secundària i per als joves adolescents que hi participaren. La Plaça del Llibre de València va acollir per primera vegada les jornades de Propostes per al Foment de la Lectura a Secundària i, gràcies a l’exitosa acollida, aquesta acció va traslladar-se a Alacant uns mesos després.

Durant la 9a edició de la Plaça del Llibre de València, que va tindre lloc del 27 d’octubre a l’1 de novembre, es va activar aquesta innovadora activitat amb una nombrosa i dinàmica participació, tant per part de l’alumnat com del professorat de diversos centres de secundària. Durant aquesta trobada es compartiren reflexions i inquietuds i, sobretot, els estudiants varen transmetre la seua passió per la lectura i els hàbits llegidors que practiquen a la seua rutina, tant dins com fora de l’aula. Ambdós coorganitzadors valoraren l’activitat com un triomf, ja que “s’esbrinaren múltiples experiències a l’aula per incentivar el gust per la lectura i el professorat va fer molta autocrítica”.

Les jornades consistiren en diverses activitats adreçades als docents. Per una banda, es va realitzar una tertúlia amb adolescents conduïda per la periodista i booktuber Marta Meneu-Borja. En aquest cercle de debat literari, els joves compartiren els seus gustos i pràctiques lectores. També feren una anàlisi de com es relacionen amb la lectura obligatòria de classe i quines activitats d’avaluació haurien de revisar-se. Les conclusions foren contundents: una clara aposta pels llibres digitals, la novel·la i el gènere d’aventures i fantasia. A més a més, l’hàbit més comú en els joves és llegir a la nit. El professorat va prendre nota d’aquestes apreciacions, amb molta autocrítica i curiositat, sobretot de les eines d’avaluació: els alumnes combreguen més amb les tertúlies orals que amb els exàmens escrits a l’hora de compartir les lectures obligades a classe.

Per la seua part, durant aquestes jornades a la Plaça del Llibre de València, el professorat també va ser protagonista, ja que va compartir algunes de les seues experiències a l’aula, tant per a incentivar la lectura per plaer, com per a contar experiències pròpies viscudes als centres escolars, així com l’exposició sobre la creació d’un fons de la biblioteca escolar a tots els centres educatius valencians. Aquesta proposta formativa del Cefire, impulsada també per Fundació FULL, va comptar fins i tot amb les següents editorials valencianes: Sembra Llibres, Edelvives, Edicions 96, Andana Editorial, Edicions dels Bullent, Edicions 62 i Onada Edicions. Aquestes presentaren les seues propostes de lectura de literatura infantil i juvenil més recent al públic objectiu per excel·lència. Una altra activitat, en aquest context, fou el col·loqui Adolescents i lectura: un binomi possible?, a càrrec de Joan Portell, llicenciat en Filosofia i Ciències de l’Educació per la UB i doctor en Didàctica de la Llengua i la  Literatura per la UAB; una ponència ben interessant tant per als adults com els adolescents.

Després de la càlida rebuda a València, les jornades es portaren a la 6a Plaça del Llibre d’Alacant, duent-se a terme uns dies abans de l’esdeveniment. L’acte va comptar amb animacions de lectura i escriptura; més experiències de mestres a l’aula i mecanismes per a incentivar a la lectura; així com la ronda de presentacions més actuals per part de les editorials valencianes. El plat fort va tornar a ser la taula redona a la Plaça d’Alacant, altaveu dels adolescents més lectors de cada classe, moderada un altre cop per Marta Meneu.

De nou, el jovent alacantí va confessar apostar pel gènere de fantasia i reivindica altres maneres d’examinar les lectures compulsives: els agradaria que les lectures de classe foren a través d’un catàleg en què ells pogueren seleccionar. O, si açò no fora possible, els agradaria que foren d’un autor contemporani, i que aquest anara a l’aula a donar una xarrada al respecte. També es mostren molt a favor d’altres activitats paral·leles a la lectura: anar al teatre, llibreries i clubs de lectura. Resulta sorprenent com a aquestes edats els agrada tant compartir amb llibreters els seus gustos i alimentar la seua fam de lectura, ambició que s’ha vist incrementada amb la pandèmia. Aquests gusts i ànsies de llegir, però, no són les normalitzades a l’aula. Cercar resums de les lectures obligatòries i llançar-los a l’examen és, malauradament, el fet més normalitzat, asseguraren els mestres.

Aquestes i altres qüestions que envolten les joves ànimes lectores, continuaran les seues peripècies gràcies a l’èxit, tant de participació com d’acollida, que va suposar el desplegament de les Jornades de Foment Lector del CEFIRE i FULL a la Plaça de València i la rèplica, uns mesos després, a Alacant. L’organització considera la possibilitat de replicar-ho a les següents Places del Llibre que reprenen la seua activitat amb Gandia a la primavera.